Eindexamen: eet je energiek!


Hoe haal je je examens? Door te leren natuurlijk! Maar je kunt lichaam en geest wel een handje helpen door de juiste dingen te eten. Het Voedingscentrum heeft handige tips om vol energie je examens in te gaan. Ooit geprobeerd je scooter te tanken met diesel? Beter van niet, want dan kun je naar huis lopen. Toch vullen we onze eigen maag vaak met slechte brandstof waar onze motor maar matig op draait. Juist in deze periode wil je kilometers maken, dus zorg voor een goede maagvulling.

 

  • Zeker doen

    • Eet gezond. Hoe? Kijk hieronder voor een voorbeeldmenu met een boost.
    • Neem tijd om te eten. Eet altijd ontbijt, lunch avondeten: zo heb je de hele dag door volop energie.
    • Vergeet ook niet om gewoon te blijven drinken. Drink elke dag 1,5 liter vocht.
  • Hoeft niet per se

    • Vitaminepillen: het is niet bewezen dat  je er beter door gaat presteren
    • Energiedrankjes: teveel ervan kan zelfs negatief werken omdat je dan niet meer kan slapen ’s nachts.
    • Druivensuiker: als je normaal eet, heb je deze suikers niet nodig.
  • Niet doen

    • Eet niet tijdens het leren, je eet dan niet met aandacht en voor je het weet heb je een hele zak chips weggewerkt. 
    • Vermijd alcohol. Het klinkt misschien ontspannend, zo’n biertje voor het slapen gaan, maar dat is het niet. Je slaapt goed in, maar raakt niet goed uitgerust.
    • Drink ’s avonds geen cafeïnehoudende dranken meer. Koffie, energiedrankjes en cola houden je veel te wakker.

Eindexamenmenu

Geen idee wat je dan moet eten? Laat je inspireren door ons voorbeeldmenu. Met dit menu krijg je voldoende energie en veel goede voedingsstoffen binnen.

  • Ontbijt

    Krijg je geen hap door je keel van de zenuwen? Kies dan voor een lekkere ontbijtshake. Pureer het vruchtvlees van een halve mango met een glas sinaasappelsap, 1 dl mager yoghurt en 3 eetlepels Brinta. Bewaar de andere helft van de mango voor de middag. Nog meer honger? Eet voor een stevige bodem nog een volkoren boterham met halvarine en jam en een beker thee er bij.
  • Tussendoor

    Koffie of thee met een mueslibol dun besmeerd met halvarine
  • Tussen de middag

    3 sneetjes volkorenbrood; 2 dun besmeerd met halvarine en belegd met komkommer en tonijn (blik), 1 met pindakaas en komkommer Een beker halfvolle melk of karnemelk
  • Tussendoor

    Kop thee
    Een oppeppende shake van de andere halve mango met ½ dl
    kokosmelk (blik), ½ dl magere yoghurt en ½ dl light updrank of bronwater met koolzuur en een smaakje.
  • Warme maaltijd

    Geroerbakte blokjes kipfilet met een flinke portieroerbakgroente en krielaardappeltjes.
    Schaaltje magere yoghurt met blokjes ananas of ander fruit en wat chocoladevlokken
  • Tussendoor

    Kop thee of chocolademelk
    Appel of ander stuk fruit
    Glas frisdrank zonder calorieën met een handje studentenhaver

Aanbiedingen

Broodje van de maand oktober
27 september 2019

Broodje van de maand oktober

Laatste nieuws

Stempelkaart

De Gezonde Schoolkantine Stempelkaart is ingevoerd. Bij aankoop van een gezond product ter waarde van € 0,50 krijgt de leerling 1 stempel. Voor een volle stempelkaart (= 6 stempels) kan een gezond product naar keuze worden uitgezocht.